X

Poznaj produkty funkcjonalne

Dieta pełna owoców, jako wsparcie dla wzroku

Rozwój technologii sprawia, że coraz więcej czasu spędzamy przed ekranem monitora, telewizora czy telefonu komórkowego. Przemęczenie oczu, przekrwienie gałki ocznej czy łzawienie to coraz częściej pojawiające się przeciążenia narządu wzroku. Zalecenia higieny pracy wskazują by, co godzinę oderwać wzrok od ekranu i spojrzeć w dal.

 

Kto ma na to czas? Kto o tym pamięta? Niestety, zapewne niewielu. Ale warto wiedzieć, że na nasz wzrok wpływ ma również to, co znajduje się  na naszym talerzu. Jaka dieta wpływa korzystnie na bardzo wrażliwy narząd, jakim są oczy? Z ratunkiem przychodzą nam owoce.  

 

Stres oksydacyjny a Twój wzrok  

 

Aby zrozumieć wpływ diety na wzrok, powinieneś najpierw poznać teorię wolnych rodników. Co to, zatem jest? Ich naukowa nazwa to reaktywna forma tlenu, powstają w ciele człowieka zupełnie naturalnie. Dlatego organizm w ramach obrony przed nimi wytwarza antyoksydacyjne mechanizmy obrony. Można powiedzieć, że antyoksydanty (czyli przeciwutleniacze) to taki parasol ochronny przed wolnymi rodnikami. W warunkach idealnych powstawanie wolnych rodników jest równoważone przez takie właśnie mechanizmy przeciwutleniające. U niektórych osób reakcje te są długotrwale osłabione. Przyczyniają się do tego m.in.: stres, papierosy, alkohol, nadmierny wysiłek fizyczny, zanieczyszczenia, złą dietę czy po prostu starzenie się organizmu. Jeśli wolnych rodników jest więcej niż antyoksydantów, wtedy dochodzi do zaburzenia równowagi, czyli w organizmie mamy stan zwany stresem oksydacyjnym. Możemy wspomagać w ochronie przed wolnymi rodnikami nasze ciało, jedząc produkty, które są źródłem naturalnych antyoksydantów. Ich bogactwem są na przykład owoce. Do najistotniejszych przeciwutleniaczy występujących w owocach, a wpływających na narząd wzroku, zaliczymy: witaminę C, karotenoidy (w tym beta-karoten, luteinę i zeaksantynę), flawonoidy oraz witaminę E.  

 

Witamina C  – podstawowa ochrona  

 

Działanie witaminy C, którą inaczej nazywamy kwasem askorbinowym, na organizm jest wielostronne. Ułatwia przyswajanie żelaza i wapnia, stymuluje odporność organizmu oraz uczestniczy w tworzeniu i przemianach podstawowych substancji w organizmie jak aminokwasy czy hormony. A jaki ma wpływ na Twój wzrok? Kwas askorbinowy jest konieczny do wytwarzania kolagenu, który z kolei zapewnia trwałość naczyń krwionośnych, a także stanowi składnik rogówki oka uczestniczącej w procesie widzenia. Do tego witamina C jest głównym antyoksydantem występującym w soczewce oka.  

Dlatego warto zapamiętać, że wraz ze starzeniem się organizmu, przy długotrwałym wysiłku fizycznym, w sytuacjach silnego stresu czy u palaczy jej zapasy ulegają zmniejszeniu. A to może wpływać negatywnie na Twój wzrok. Owoce bogate w witaminę C  to m.in.: jak acerola, gujawa, czarna porzeczka, kiwi, papaja, truskawka, pomarańcza czy cytryna.  

 

Karotenoidy  – barwna profilaktyka  

 

Kolejnym ważnym dla wzorku składnikiem są karotenoidy. Jeśli kojarzą Ci się z różnymi odcieniami, to bardzo słusznie. Jest to, bowiem grupa barwników roślinnych – np. żółtych, czerwonych czy pomarańczowych, – które występują w owocach i warzywach. Najważniejsze z nich, które warto tutaj wspomnieć, to beta-karoten, luteina i zeaksantyna. 

B-karoten w największych ilościach znajdziesz w morelach, wiśni, marakui, mango, grejpfrucie i gujawie. Po spożyciu przekształca się on w organizmie w witaminę, która jest niezmiernie ważna w procesie widzenia dla siatkówki oka.  

Luteina i zeaksantyna to z kolei karotenoidy występujące w soczewce oka. Ich ilość maleje wraz z postępującym wiekiem. Są substancjami ochronnymi dla siatkówki oka, ponieważ posiadają zdolność filtrowania wysokoenergetycznego światła niebieskiego, czyli takiego, na które narażamy swój wzrok patrząc na ekran monitora czy smartfona. Ponadto dostarczanie tych składników z pożywienia, zwiększa ich stężenie w plamce żółtej, która jest ważna m.in. dla ostrości widzenia. Wśród owoców największe skupiska luteiny i zeaksantyny znajdziemy w mandarynce, malinach, pomarańczy lub kiwi.

 

Dbanie o wzrok związane jest z przestrzeganiem kilku podstawowych zasad.
 podpis

Flawonoidy – niezastąpiona antyoksydacja  

 

Flawonoidy stanowią szeroką i bardzo popularną grupę substancji wykazujących silne działanie antyoksydacyjne. W tej grupie wyróżniamy antocyjaniny polepszające ostrość widzenia oraz widzenie po zmierzchu. W naszej strefie klimatycznej najbardziej obfitymi we flawonoidy owocami są aronia, czarna porzeczka, czarna jagoda (borówka czernica), wiśnia oraz truskawka.  

 

Witamina E – siła przeciwutleniaczy

 

Ostatnią, choć wcale nie mniej ważną od pozostałych, substancją wspierającą wzrok jest witamina E. Warto wiedzieć, że nie jest to pojedyncza substancja, lecz nazwa wspólna dla rodziny 8 podobnych związków. 
Grupa witaminy E z dużą skutecznością unieszkodliwia działanie wolnych rodników, bo jest jednym z najważniejszych przeciwutleniaczy. Do tego wpływając na uelastycznienie naczyń krwionośnych wspomaga funkcjonowanie narządu wzroku. Najwięcej witaminy E wśród świeżych owoców znajdziemy w kiwi, jeżynie, porzeczce czarnej, mango i morelach.

 

Podsumowanie  

 

Dbanie o wzrok związane jest z przestrzeganiem kilku podstawowych zasad. Po pierwsze zwróć uwagę na swoją dietę i zwiększ ilość spożywanych różnokolorowych warzyw i owoców – szczególnie tych, które zawierają witaminę C,  karotenoidy, flawonoidy oraz witaminę E. Nie zapomnij odstawić używki, takie jak alkohol i papierosy – one także mają ogromny wpływ na ujawnianie się stresu oksydacyjnego. Do tego ważne są odpowiednia ilość snu, relaks, aktywność fizyczna. To pomoże cieszyć się dobrym wzrokiem na długie lata.



Zobacz również produkty DrWitt Premium