X

Poznaj produkty funkcjonalne

Jak wzmocnić odporność na wiosnę i złagodzić objawy przesilenia wiosennego?

 

Czym jest wiosenne przesilenie?

 Zmiany pogody na przednówku wiosny wpływają na nasz organizm, który zimą przyzwyczaił się do niskich temperatur i wysokiego ciśnienia. Możemy w tym przejściowym okresie odczuwać wiele dolegliwości, które uprzykrzają codzienne funkcjonowanie. Jak sobie z nimi poradzić?

 

Urozmaicona dieta

 

Zimą zamiast warzyw i owoców częściej wybieramy produkty bogate w „niepełnowartościowe” węglowodany, które dają nam poczucie szybkiego zaspokojenia głodu, ale tylko pozornie dodają energii. Mało czasu spędzamy na aktywnym wypoczynku i nie wysypiamy się regularnie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że zaczynamy odczuwać znaczny spadek energii, metabolizm zostaje spowolniony, a waga wskazuje więcej niż zazwyczaj.

Do wzmocnienia organizmu konieczne jest wzbogacenie diety w produkty, będące źródłem witamin i minerałów, których może brakować po zimie.

 

Witaminy na start

 

Niezwykle ważna dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu jest witamina D. Dzięki niej nasze mięśnie, kości czy układ odpornościowy pracują prawidłowo. Organizm produkuje ją samodzielnie, ale wczesną wiosną uzupełniamy niedobory po długich zimowych miesiącach, więc koniecznie wpiszmy w codzienny grafik spacery i sięgnijmy po tłuste ryby morskie.

 

Przy kapryśnej aurze wsparcie naturalnych mechanizmów obronnych jest koniecznością. Warto w tym czasie włączyć do jadłospisu produkty bogate w witaminę C. Nie odmawiajmy sobie wtedy warzyw kapustnych i papryki, a przygotowując sałatki czy kanapki nie żałujmy natki pietruszki.

 

Mroźna pogoda i przebywanie w intensywnie ogrzewanych pomieszczeniach sprawiają, że skóra po zimie potrzebuje regeneracji. Blask i jędrność przywrócą jej tzw. witaminy młodości, czyli A i E. Najbogatszym źródłem witaminy A są podroby. Wątroba cielęca to aż 20391 μg witaminy A w 100 g produktu! Jako roślinne alternatywy źródeł witaminy A proponujemy marchewki oraz papryki. Drugą z witamin młodości znajdziecie w olejach roślinnych, orzechach, pestkach oraz awokado. Czy to nie przepis na pyszną pastę?

 

Zmęczenie, stres i wahania nastroju dają się intensywnie we znaki. Witaminy z grupy B pomogą w łagodzeniu tych stanów i utrzymaniu dobrego nastroju, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Znajdziesz je przede wszystkim w orzechach, jajach kurzych, nabiale, mięsie, nasionach roślin strączkowych oraz w niektórych warzywach.

 

Minerały dla wzmocnienia

 

Zimą możemy czuć się ociężale z nadmiarowymi kilogramami. Chrom przyczyni się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych i pomoże ograniczyć apetyt na słodycze. Idealnym wyborem dla łasucha będzie kakao – 1 szklanka dostarcza 8,65 μg chromu.

 

Brak tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego potasu i magnezu może zniechęcać do podejmowania aktywności. Uzupełnij niedobory, włączając do jadłospisu nasiona roślin strączkowych, suszone owoce, pestki, orzechy czy płatki owsiane. Może warto nimi zastąpić niezdrowe przekąski?

 

Wzmocnienie odporności oraz poprawę ogólnej kondycji organizmu zapewnią selen, żelazo i cynk. Ten ostatni sprawi, że paznokcie staną się mniej kruche, a włosy  przestaną wypadać. Postawcie na produkty mleczne, wątróbkę, otręby pszenne i owoce morza.

 

Sport i regeneracja

 

 Wiosną większej aktywności fizycznej sprzyja nie tylko pogoda, ale i wizja zbliżających się wakacyjnych wyjazdów. Minimum niezbędne dla utrzymania dobrego zdrowia to 30 minut dziennie 5 razy w tygodniu.

Ruch jest równie ważny, co zdrowa i zrównoważona dieta, dlatego warto znaleźć dyscyplinę, która sprawia nam przyjemność i po prostu zacząć.

 

Dopełnieniem doskonałego planu działania jest regularne wysypianie się. Dorosły człowiek powinien spać około 8 godzin dziennie. Wygospodaruj ten czas, dzięki niemu nie tylko łagodniej zniesiesz skutki przesilenia, ale też łatwiej pozbędziesz się zbędnych kilogramów.

 

Wiosna, ach to już!

 

Twój organizm potrzebuje około 2-3 tygodni na dostosowanie się do nowych warunków pogodowych. Zadbaj o to, by w okresie przesilenia wiosennego Twoje menu było lekkostrawne oraz pełne witamin i minerałów. Pamiętaj, by w parze ze zmianami w diecie szło również dobre nawodnienie organizmu. I co najważniejsze: nie przeciążaj się, zwolnij odrobinę tempo, aktywnie wypoczywaj i wysypiaj się, a powitasz wiosnę z zupełnie nową energią.

Klaudyna Kordowska,
mgr dietetyki

 



Zobacz również produkty DrWitt Premium