X

Poznaj produkty funkcjonalne

Odkryj prawdę o witaminie D

 

O witaminie D słyszymy  coraz częściej. Jej szeroki wpływ na zdrowie sprawia, że zainteresowanie witaminą D systematycznie wzrasta. Dlatego warto wiedzieć gdzie występuje, jakie są jej funkcje w organizmie i czy warto ją suplementować.  

 

Witamina D – wielokierunkowe działanie  

 

Wpływ witaminy D na prawidłową mineralizację kości i zębów oraz regulację gospodarki wapnia i fosforu jest już powszechnie znany. Jeśli dodamy do tego oddziaływanie na pracę mięśni czy układu odpornościowego, to pole działania znacznie się zwiększa. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie wpływa także na prawidłowe procesy podziału komórek ciała, – czyli podstawowy, a zatem niezbędny, proces potrzebny do różnicowania i wzrostu komórek ciała, a dalej całego organizmu. Warto, zatem zdawać sobie sprawę jak ważna jest witamina D. Skąd, zatem możesz ją pozyskać?  

 

Gdzie znajdziemy witaminę D?  

 

Witamina D najprawdopodobniej głównie kojarzy i się ze słońcem. I bardzo dobrze! Jej podstawowym źródłem jest produkcja (synteza) skórna występująca pod wpływem promieniowania słonecznego UVB. „Kąpiele słoneczne”, czyli tzw. ekspozycja (wystawienie) na słońce stanowi w 80%-90% źródło tej witaminy. Witamina D może być także pobierana z pożywienia. Jej głównymi złożami są ryby, w szczególności takie jak węgorz, śledź, szprot bałtycki, pstrąg tęczowy, łosoś, sardynka, makrela, halibut oraz mleko i produkty mleczne, żółtko jaja, grzyby czy produkty wzbogacone w witaminę D. Niestety badania podkreślają, że w naszej strefie klimatycznej niedobory dotyczą nawet 90% społeczeństwa! Jak to możliwe?

Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie, wpływa także na prawidłowe procesy podziału komórek ciała.

podpis  

Przyczyny niedoboru  

 

By zapewnić sobie odpowiedni poziom syntezy witaminy D w skórze, należy zadbać o to, by często wystawiać swoje ciało na działanie promieni słonecznych. Warto to robić codziennie min. 15 min., od 10:00 do 15:00, od kwietnia do września. Ważne jest odkrycie, co najmniej 18 % powierzchni ciała (np. przedramiona, część nóg).

Jeśli uda się nam spełnić te minimalne warunki w ciepłe dni, organizm sam powinien wytworzyć odpowiednią ilość tej cennej witaminy. Niestety, w tych czasach, niewielu z nas wczesnym popołudniem (prócz urlopu) może pozwolić sobie nawet na 15 minut spędzonych „na słońcu”. Większość spędza tę część dnia w zamkniętych pomieszczeniach. Jeśli nawet znajdziemy chwilę, to na pewno mamy na sobie kremy z filtrami UVB. (Uwaga – filtry UVB mogą zmniejszać produkcję witaminy D nawet o 99%!) W takich warunkach synteza skórna jest niestety niemalże niemożliwa.

Co więcej, także z pożywienia często ciężko uzyskać pożądane wartości tej witaminy. Styl życia jest, zatem jednym z głównych winowajców problemu niedoboru witaminy D.

Ale nie tylko. Stopień zachmurzenia, szerokość geograficzna i pora roku mogą uniemożliwiać wytwarzanie przez skórę witaminy D. W Polsce, w okresie jesienno-zimowym jesteśmy, zatem szczególnie narażeni na niedostatek tej witaminy. Kobiety w ciąży, dzieci, osoby starsze, otyłe, o ciemniejszym zabarwieniu skóry lub o niskim statusie socjoekonomicznym – to grupy szczególnie narażone na nieprawidłowy poziom tej witaminy w organizmie.  

 

Jaki jest mój poziom?  

 

Znając już zastosowanie witaminy D oraz wiedząc, jak jesteśmy narażeni na jej niedobory, zapewne zastanawiasz się jak możesz zbadać jej poziom u siebie. Rozwiązanie jest proste. Można przeprowadzić standardowe badanie krwi na stężenie w surowicy „25-(OH)-D”. Enigmatycznych liczb nie trzeba znać, ale wiedz, że „norma” mieści się na poziomie:

 – 30-80ng/ml (75-200 mmol/l) u dorosłych

 – 20-60 ng/ml (50-150 mmol/l) u dzieci.

Jeśli po badaniu znajdziesz się grupie szczęściarzy „w normie”, a większość czasu spędzasz w pomieszczeniu, to wystarczy Ci (szczególnie w okresie od września do kwietnia) suplementacja 800-2000 IU (jednostka międzynarodowa) tej witaminy. Jeśli jednak masz stwierdzony niedobór – wówczas musisz rozpocząć leczenie. Najlepiej zgłoś się do swojego lekarza i ustalcie konkretny plan suplementacyjny.  

 

Podsumowanie  

Pamiętaj jednak – najważniejsza jest profilaktyka. By móc wykorzystać wszystkie dobrodziejstwa witamina D, spożywaj produkty naturalnie bogate w witaminę D, szukaj tych wzbogaconych, codziennie zażywaj „kąpieli słonecznych” i regularnie badaj poziom witaminy we krwi.



Zobacz również produkty DrWitt Premium